Honda na veletrhu CES 2025 představila prototypy Honda 0 Saloon a Honda 0 SUV

7. ledna 2025

Honda představila zcela poprvé dva prototypy řady Honda 0 Series – Honda 0 Saloon a Honda 0 SUV.

Honda bude rychle zavádět globální využití automatizovaného řízení úrovně 3 (funkce bez dohledu řidiče) prostřednictvím řady Honda 0 Series. Chce se stát prvním výrobcem automobilů na světě, který umožní řízení bez dohledu řidiče ve všech jízdních situacích, čímž vzniknou nové příležitosti v oblasti mobility.

Honda a Renesas Electronics Corporation oznámily, že podepsaly smlouvu o vývoji vysoce výkonného systému na čipu (SoC) pro příští generaci modelů řady Honda 0 Series, které budou uvedeny na konci tohoto desetiletí.

Společnost Honda na veletrhu CES 2025 představila zcela poprvé dva prototypy – Honda 0 Saloon a Honda 0 SUV – z řady Honda 0 Series, které budou uvedeny na globální trh v roce 2026. Společnost představila také originální automobilový operační systém ASIMO OS, který budou používat její elektromobily po celém světě.

■ Honda 0 Saloon

Koncept představený loni na veletrhu CES 2024 byl ještě zdokonalen a prototyp Honda 0 Saloon vyvíjen tak, aby mohl být v roce 2026 uveden na trh. Přestože je design totožný s konceptem, prototyp se může pochlubit lehkou sportovní konstrukcí, kterou se model Saloon odlišuje od ostatních elektromobilů, a prostorným interiérem, který nabízí více místa, než by se podle vnějších rozměrů dalo očekávat.

Model Honda 0 Saloon, vlajková loď řady Honda 0 Series, bude postaven s využitím nově vyvinuté speciální architektury pro elektromobily a bude vybaven řadou technologií nové generace, které ztělesňují koncept „štíhlého, lehkého a promyšleného“ designu.

Na veletrhu CES 2025 se společnost Honda zaměřila na představení některých technologií a funkcí, které podtrhují aspekt „promyšlenosti“ modelu Honda 0 Saloon. Jedná se například o vysoce spolehlivou technologii automatizovaného řízení úrovně 3, kterou společnost Honda začala v praxi používat jako první na světě, či „ultra-personální optimalizaci“, která nabídne zážitek z jízdy přizpůsobený jednotlivým uživatelům, což bude možné díky operačnímu systému ASIMO OS. 

Uvedení sériově vyráběného modelu Honda 0 Saloon je plánováno na rok 2026 – nejprve pro severoamerický trh, následovat bude globální trh (včetně Japonska a Evropy). 

■ Honda 0 SUV

Společnost nyní představila prototyp elektrického SUV střední třídy, které bude prvním modelem řady Honda 0 Series. Vychází z konceptu Space-Hub odhaleného na veletrhu CES 2024. Představuje novou hodnotu elektromobilů jako „prostoru“ pro lidi, kterou bude společnost Honda nabízet ve svých budoucích elektromobilech. Díky konceptu „štíhlého, lehkého a promyšleného“ designu byl u SUV zvětšen vnitřní prostor a vůz tak nabízí vysoce flexibilní a dokonale přehledný interiér.

Společně s řadou technologií nové generace bude model Honda 0 SUV využívat mimořádně přesný odhad chování a řízení stabilizace. K tomu využije technologii 3D gyroskopů, kterou společnost Honda vytvořila během vývoje originálních robotických technologií. Dynamika vozu se tak na různých typech jízdních povrchů bude měnit podle přání řidiče.

Uvedení sériově vyráběného modelu Honda 0 SUV je plánováno na první polovinu roku 2026 – nejprve pro severoamerický trh, následovat bude globální trh (včetně Japonska a Evropy). 

■ ASIMO OS

Modely řady Honda 0 Series budou vybaveny originálním operačním systémem ASIMO OS vyvinutých společností Honda, který bude u globální řady elektromobilů hlavní technologií umožňující dosažení aspektu „promyšlenosti“.

ASIMO byl humanoidní robot schopný autonomní chůze, vyvinutý v rámci výzkumu základních technologií Honda s cílem pomoci lidem a umožnit jeho fungování v lidském

prostředí. Honda začala s výzkumem a vývojem robotiky v roce 1986 a robota ASIMO představila v roce 2000. Téměř 20 let byl ikonou na poli robotiky a miláčkem lidí po celém světě.

Honda pokračovala ve zdokonalování robotických technologií i po ukončení vývoje robota ASIMO, včetně těch, které rozpoznávají vnější prostředí a umožňují řízení autonomního chování, díky kterým dokázal robot ASIMO pochopit úmysly lidí ve svém okolí. Zkombinováním těchto robotických technologií s pokročilými inteligentními technologiemi pro účely řady Honda 0 Series chce společnost dosáhnout jedinečné hodnoty softwarově definovaných vozidel.

Jako softwarová platforma bude systém ASIMO OS používat integrované řízení elektronických řídicích jednotek pro systémy vozidla, jako jsou automatizované řízení / pokročilé systémy podpory řízení a informační a zábavní systém ve vozidle.

Díky nepřetržitým aktualizacím softwaru vozidla pomocí bezdrátových aktualizací i po zakoupení vozidla budou funkce a služby neustále zdokonalovány podle preferencí a potřeb jednotlivých uživatelů. Mezi nepřetržitě aktualizované funkce a služby patří ty, které zvyšují hodnotu „prostornosti“ a digitální uživatelskou zkušenost, což zaručuje zábavný a příjemný zážitek z jízdy. Jedinečné integrované řízení dynamiky od společnosti Honda, které definuje radost z řízení, umožňuje řidiči zažít dokonalé spojení s vozidlem.

■Technologie automatizovaného řízení

V roce 2021 se  Honda stala prvním výrobcem automobilů na světě, který začal v praxi využívat vybavení pro automatizované řízení úrovně 3. Stalo se tak zavedením zcela nového modelu Legend vybaveného podmíněnou automatizací řízení v omezených oblastech a systémem Honda SENSING Elite, který splňoval požadavky pro automatizované řízení úrovně 3 (bez dohledu řidiče). 

Honda vyvinula systém Honda SENSING Elite umožňující praktické využití technologie automatizovaného řízení. Předvídá veškeré jízdní podmínky a scénáře na základě předpokladu, že kromě snížení počtu dopravních nehod musí technologie automatizovaného

řízení Honda zcela eliminovat dopravní nehody, o kterých se lidé domnívají, že by jim „člověk za volantem dokázal předejít“.

 Honda je přesvědčena, že široké využití technologie bez dohledu řidiče povede v budoucnosti k dosažení nulového počtu smrtelných úrazů při dopravních nehodách. Podle tohoto přesvědčení se bude Honda snažit prostřednictvím řady Honda 0 Series nabídnout cenově dostupná vozidla s automatizovaným řízením většímu počtu zákazníků po celém světě.

Společnost proto použila originální technologii umělé inteligence Honda, která kombinuje technologii Helm.ai samostatného učení*1 a modely chování zkušených řidičů, což umělé inteligenci umožňuje učení s menším množstvím dat. Ve výsledku se tak rozšíří počet situací, ve kterých bude možné využít automatizované řízení a podporu řízení.

Honda navíc využije svou originální kooperativní umělou inteligenci, vyvinutou v rámci výzkumu lidí a mobility, k dalšímu vylepšení přesnosti kooperativního chování, jako je dávání přednosti v jízdě ostatním účastníkům silničního provozu, což je náročné i pro lidského řidiče. Díky použití těchto pokročilých technologií nabídne  Honda vysoce spolehlivý systém podpory řízení, který dokáže rychle a správně reagovat na nečekané situace, například na zvěř, která vběhne do vozovky, či na objekt padající na silnici.

Modely řady Honda 0 Series budou vybaveny systémem, který umožňuje rozšíření řady jízdních podmínek, za kterých bude k dispozici podpora řízení a automatizované řízení úrovně 3. Toto rozšiřování začne zpřístupněním technologie bez dohledu řidiče v dopravních zácpách na dálnicích a bude pokračovat prostřednictvím bezdrátových aktualizací. 

Díky automatizovanému řízení úrovně 3 bude mít řízení na starosti vozidlo, což člověku za volantem umožní věnovat se cestou do cíle „druhé činnosti“, ať už půjde o sledování filmu nebo vzdálenou účast na pracovní schůzce. Společnost Honda bude dále zdokonalovat své technologie a stane se prvním výrobcem automobilů, který rozšíří použití funkcí bez dohledu řidiče na všechny jízdní situace, což přinese nové příležitosti v oblasti mobility.

■ Vývoj speciálního systému SoC pro řadu Honda 0 Series

Společnosti Honda a Renesas Electronics Corporation (Renesas) oznámily dohodu o vývoji vysoce výkonného systému na čipu (SoC) pro budoucí softwarově definovaná vozidla, kterými aktuálně budou modely řady Honda 0 Series.

U modelů příští generace, které budou uvedeny na trh koncem tohoto desetiletí, použije Honda centralizovanou architekturu E&E, která kombinuje několik elektronických řídicích jednotek zodpovědných za řízení systémů vozidla do jedné hlavní elektronické řídicí jednotky. Ta bude sloužit jako centrum softwarově definovaného vozidla a řídit různé systémy vozidla, jako jsou automatizované řízení / pokročilé systémy podpory řízení, řízení hnacího ústrojí a prvky pro zvýšení pohodlí. Pro tyto účely potřebuje řídicí jednotka systém SoC, který poskytuje vyšší výpočetní výkon než tradiční systémy, a zároveň minimalizuje zvýšení spotřeby energie.

Za účelem splnění těchto požadavků vyvinou společnosti Honda a Renesas systém s multi-čipletovou technologií*2, který kombinuje generický systém SoC páté generace (Gen 5) řady R-Car X5 od společnosti Renesas s AI akcelerátorem optimalizovaným pro AI software vyvinutý nezávisle společností Honda. Na základě této kombinace chtějí obě společnosti vyvinout systém, který dosáhne jednoho z nejvyšších AI výkonů v odvětví – 2 000 TOPS*3 (Sparse) s energetickou účinností 20 TOPS/W.

Tisková konference společnosti Honda na veletrhu CES 2025 (živý přenos / archiv)

https://youtube.com/live/3M87dqNbY3U

Nastavení cookies